

Kristi dop
Oljemålning på duk utförd av efterföljare eller samtida inspirerade av Joachim Patinir. Målningen har varit delad, men har sedan åter sammanfogats.
Målningen visar ett fantasilandskap som innehåller två scener ur Johannes döparens liv. I landskapet syns en stor borg till höger för betraktaren och en stad i det vänstra hörnet. Däremellan finns ytterligare ett par borgar och hus. Landskapets atmosfär är blåtonad vilket understryker det sakrala i bilden. Samtidigt vandrar människor längs vägarna och en ryttare syns i bilden vilket speglar ett vardagsliv som pågår mitt i den gudomliga berättelsen.
Scenerna ur Johannes döparens liv är inkorporerade i landskapets helhet. Till vänster i bilden ses han predika inför en skara följare. Scenen utspelas i en skogsglänta vilket förstärker mystiken kring honom och pekar mot hans profetiska gärning. I målningens framkant, något till höger från mitten, ses Jesus döpas av Johannes. Jesus, endast iförd ett svept tygstycke runt höfterna, har klivit ned i floden och lutar sig bedjande framåt. Johannes döparen står på flodstranden och sträcker sig ut och gjuter vatten över hans huvud. Ovanför scenen svävar den helige anden i form av en duva. Hela landskapet, men speciellt dopet, övervakas av Gud fader som skäggig i röd klädnad blickar ned från ett moln.
Landskapsmåleriet fick under 1500-talet en stark ställning i Nederländerna. Till skillnad från tidigare århundraden började landskapet att vinna kraft i sig själv och fanns inte endast med som rekvisita till bibliska eller antika motiv. I måleriet framträder en detaljrikedom som ger det ett egenvärde. Viktig var utvecklingen av ”världslandskap” vilka först uppträdde och utvecklades av den nederländske målaren Joachim Patinir. Denna målning i hans efterföljd är ett typexempel på ”världslandskap” där betraktaren blickar ut över en fullkomlig värld som sträcker sig långt bort i bildens djup.
En stor mängd detaljer och landskapstyper som skog, berg, flod, hav och öppna ängar framträder i bilden. Samtidigt är det just denna fullkomlighet tillsammans med den stämningsfulla blåa tonen som skapar det overkliga och religiösa i bilden. Målarens förmåga att måla ett för samtiden modernt landskap på ett fantasifullt sätt och kombinera dem med Johannes döparens scener skapar en storslagen bild av Guds hela verk.