TillbakaLivets skådespel
masshake2-domkyrkn-400

Mässhake

Vit mässhake tillverkad av sidendamast med broderier i blått och guld år 1955.

Den vita mässhaken är tillverkad av vit sidendamast i mönstret ”Katedral” och är vävd av väveriet Bevilacqua i Venedig efter förlaga av Sofia Widén. Damastens motiv består av arkitektoniska element hämtade från den gotiska arkitekturen. Det är också damastens motiv som utgör delar av broderiets mönsterteckning. Broderiet är utfört i läggsöm olika blå nyanser, med guldtråd och med applicerat blått tyg.

Uppsala domkyrka äger två mässhakar efter detta mönster av Sofia Widén där endast centralmotivet skiljer sig åt. På denna mässhake återfinns ett stiliserat livsträd i mittenpartiet omgivet av tornspiror och katedralfönster.

Sofia Widén (1900–1961) som utfört förlagan till mässhaken är en av 1900-talets absolut främsta svenska formgivare av kyrklig textil. Hon har sannolikt utfört över tusen olika textila verk för svenska kyrkor ofta i en stram modern dekor. Som nyskapande men också förvaltare av arvet från den stora förgrundsgestalten i svensk modern textilkonst, Agnes Branting, arbetade Sofia Widén medveten om historien samtidigt som hon förde in moderna inslag i kompositionerna. Denna vita mässhake är vävd på sidenväveriet Bevilacqua i Venedig där många av de svenska kyrkornas prakttextilier utförts under 1900-talet.

Sofia Widén kom mot slutet av sin verksamhet att verka för användandet av klassiska svenska material som ull och lin istället för siden. Hon var också en stark förespråkare för att det skulle finnas en högkvalitativ men enkel och billig textil så även fattiga församlingar skulle ha råd att förnya sitt textilbestånd. Mässhaken är ett gott exempel på de textilier som Sofia Widén formgav i sitt samarbete med Ateljé Alice Lund.